Perbicaraan Olok-olok.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

So, pagi tadi pukul 8 aku ada Final untuk Tilawah. Memang Ustaz tu bagi soalan yang senang je. Cuma aku yang confused between Mukhaffaf and Muthaqol. Actually, pemahaman aku terbalik. Thanks God Ustaz bagi next question. Alhamdulillah, Syukran Ya Ustaz.

Then after habis test, kitorang immediately pergi Moot Court untuk last touch up. Kitorang kat sini refer kepada Paein dan aku. Video pun nasib aku replay balik sebab last minute video tu punya background sound lari. Pheww~ Selamat aku sadari. Oh yes. Aku dah beria dah nak edit satu scene tu jadi malam but at the end, laptop mati dan aku mengalami kemurungan. Terus masukkan video bulan mengambang which is nak menunjukkan that scene is 'malam'. Aku tak mampu buat video segempak group lagi satu. Herr~

Basically, both of our group punya topik memang macam tak jauh beza. I mean dari segi soalan dia. Even though both daripada court yang berbeza. We're representing Shariah Court while they're representing Criminal Court. Dorang buat kes rogol and kitorang buat kes perkahwinan sesama jantina. And malangnya kitorang tak record perbicaraan tu sebab takde kamera.

Bila balik roommates tanya how was my Mock Trial? Aku cakap lah, "Terrible." Sebab kepala yang buat spoil is aku sendiri. Pemula spoiler. Aku tulis balik dialog aku atas A4 paper, then susun dalam fail. Kengkonon macam maklumat penting lah gitu sebab nak elakkan nampak macam tengah baca the exact script. Tapi malangnya aku tertinggal satu line. Line tu line yang sangat penting ya. Point yang sangat perlu untuk hujahan aku. Lewlz sangat.. Bila aku refer the real script, I was like, 'Cool. I missed this line.' No wonder saksi macam hesitate nak jawab. Sebab macam, dia ni soal apa je yang nak suruh aku tetiba setuju. My fault. HAHA. Then merebak kat Kak Wani which is my partner. Terbaca line defendan. Yang ni memang semua pelik tapi maintain muka stoned tu. Aku kat sebelah fikir nak siku tapi takpelah. Since orang awam pun macam tak perasan apapa. Nasib lah kitorang je yang tau dialog tu. So, kitorang jela yang tau salah silap kat mana. Tapi dalam banyakbanyak salah, Kak Bisyri punya spoil paling win. Masa pendakwa tengah soal, aku beria lah macam mencatat something. Berlakon nak beria je. HAHAHA. So, aku tak aware dengan penggunaan perkataan orang. Aku cuma tau point yang setiap orang akan cakap. But then bila pihak pendakwa soal satu soalan, dia diam lama nau. aku kalih kat dia, tengok dah tekup muka. Aku macam, "Nangis ke tu? Wait. Ada dalam perancangan ke?" And I saw her shoulder like up and down. Bila dia angkat muka.. Fine, she's laughing. Come on, aku tengok semua tahan gelak termasuk Judge. Serious. aku je stoned sebab tak get it apa yang lawak. After habis tu baru aku tanya. LOL. Penggunaan perkataan itu penting. Dah lain interpretation. Kalau aku pun maybe dah pecah perut dah gelak. HAHAHA.




Ni group lagi satu. OKT didapati tidak bersalah.
Anyway, dorang memang sempoi gila. Memang pandai main watak. Muka steady habis masa jawab tu. Wauu~ Padan jugak lah sebab dorang praktis lama dah. Kitorang siap boleh main tetukar kes lagi. Lelwzz~


Masa ni aku dok gigih susun dialog dalam fail.




Atas ni group kitorang punya turn.

Mari Ameen-kan bersama-sama supaya Nur Hafiza akan memiliki Tetuan Hafiza pada masa akan datang. Ameen. 

Rasa dah beria habis dah bila Lily mentioned Tetuan Hafiza tadi. Macam AJ cakap, "Wahh. Pakai jubah Hakim ni macam rasa bijak je." AJ lah paling perasan sekali. HAHHAHA. Aku tak lupa ayat dia, "Aku ni baru 20 tahun, tapi dah ada pangkat Doktor, ada LLB, jadi Pendakwa Syarie.." Ala seronoknya masa rehearsal. Lelagi Mannan yang kalau dia bawak watak lain tu, melampau dia.. HAHAH. 


Ni masa nak shooting.


Barisan ahli kumpulan dua yang memang awesome dan sangat best. Look at our Judge. She's so cute. Okayy. Supposed in Shariah Court, only Male can be the Judge. Islamic Legal syatem sangatt~ Aha.


Plaintiff dengan Defendan dah sesiap ambil tempat kat depan. Kemain. HAHAHA.
ThankYou Cikgu Bakri. For my fellas yang belum ambil BM untuk Perundangan, please ambil section Cikgu Bakri. He's the best. Aku rasa aku dengan Paein je yang dah ambil. I mean dalam circle of our Lawyers Struggle group.


Engko ingat senang nak bergambar sekali? Haaa~ Gitu dia.


ThankYou so much for coming Wafa'. Rajin Wafa' ni. Ada je masa dia. Nak join tutor kelas lain la bagai. Nak datang dengar perbicaraan yang so-called boring ni lagi. I ship her.


And. As usual.. We need and we must have a picture together. At least 'a'. With pegawai JPN negeri Melaka. Anyway, dialog dengan dia lah yang aku terpotong satu tu. My humble apology. Kahhh~
Kain ikan duyung. Nak sapu Moot Court. Hmmm..

Anyway, terimakasih Kak Ida merangkap the most senior dalam group even dalam kelas. Kak Ida dah went through banyak kes, maksud aku jadi saksi untuk kes lah and all that. So, Kak Ida banyak experiences yang dia share, dia tunjuk ajar. Appreciate much. Termasuk blazer yang menarik tu. Kak Ida punya kay? Aku belum tergerak hati lagi nak beli. Yeahh, I know I must have one for my Mooting yadayadayada etc. Gigih Kak Ida patah balik sebab terlupa bawak. Dahla tengah tak berapa nak sihat. ThankYou. ThankYou everyone, especially Kak Tiyyah yang sangat membantu, dia anak Judge so kitorang dapat tau some of the flow, Kak Bisyri yang buat skrip, Mannan yang buat story board untuk video, Fieza yang edit video. Ehh? Fieza tu aku kan? -_- Kak Wanie, Kak Ash yang carikan certain fakta and lengkapkan hujahan, Lily yang datang dari Tetuan Lily yang nak dakwa klien aku, LOL. Ain yang comel sangat jadi Judge tu, Ikmal yang still datang training malam even dia off campus, AJ yang sentiasa lighten up the mood. Tanpa dia yang kuat perasan tu, tak berseri agaknya rehearsal kita. Again Kak Ida yang banyak bagi tunjuk ajar and pesanan penaja. Also to Tini. Fehh~ Power beb lakonan dia. Memang dia ambil 'feel' agaknya. Seronok aku tengok video tu masa dok edit. Dia suara dia alala Jawa sikit. memang sesuai akakakak. Dan last but not least, my partner in crime, Paein. Ehh Farah. Ehh, Farahin. LOL. HAHAH. Apa contribution dia? *thinking for 30 minutes but still can't find the answer* Ini statement kejam.. She always be by my side. Oh nooo~ Basically, thanks untuk teguran for the intonation and all the flow and the idea to write my lines on A4 papers. Muahh.. Okayy geli. HAHAHA.

Alhamdulillah dah settle. Jadi, boleh fokus untuk final exam yang akan start on 18th of May. GoodLuck IIUM-ians. Bi taufiq wan najah.

No comments:

Post a Comment