YOUTHACE2015 Part 2.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Mode nak study boleh terbantut bila kau selak course outline tak sama dengan apa yang ada dalam buku, apa yang kau belajar, dan apa yang kau faham.

Pentas Belia.
By: Ustaz Zaharuddin Abd Rahman, Hisyam Mahir, Badrul Hisham.

First speaker, Hisyam Mahir, daripada Weekenders.
Weekenders tu satu society yang akan bergerak pada hujung minggu. Boleh search kat FB Fan dorang, "Weekenders Club" untuk korang tau macam mana nak join and etc.

By the way, before dia start talk dia, dia suruh kitorang selfie and put " #YouthACE2015 "
Maka, ini wefie kami..



" Hiduplah untuk memberi sebanyak-banyaknya bukan untuk menerima sebanyak-banyaknya. "

Weekends adalah masa untuk kita R.E.S.T. iaitu, R-each, E-xplore, S-ocialize, T-eachs.

Founder Weekenders ni dapat idea nak tubuhkan club ni sebab they felt weekends bagi setiap orang yang bekerja kebiasaannya tak produktif. So, they come out with an idea to make a change. Banyak yang dorang buat, hiking, travel, buat kerjakerja kebajikan and so on. They did mentioned that, kalau nak jadi ahli, tak payah nak register apa pun, just join je apa pun program under Weekenders, and you'll automatically jadi salah seorang ahli Weekenders. That's it.

" You can live without giving but you can't live without loving. "

Hisyam Mahir. Cakap pasal Weekenders.

Speaker seterusnya, Badrul Hisham. Lepas graduate kat University of Sheffield, bro ni plan nak balik Malaysia dengan berbasikal. Imagine babe, 11,000 km dengan berbasikal. 

Dan dia kata, semua tu bermula dengan cita-cita dia. Dan, based on buku, 'Advantura Pulang ke Malaya', yang ditulis oleh Badrul sendiri, salah satu sebab dia nak berbasikal ialah, dia nak overcome trauma yang dialami lepas jatuh basikal kat Sheffield. 

Buku dia memang best. Memang kau akan teruja tengok gegambar di kat obesi sana especially kat Austria which is 'SyurgaDunia'. Macam mana dia escape daripada perompak dan penculik. Sumpa interesting. 

Ada orang tanya, kenapa dia boleh terfikir nak realisasikan idea yang so-called gila ni, and dia jawab, "Semuanya bermula dengan citacita. Aku nak tengok sesuatu yang aku tak tau, aku nak tengok budaya lain. Dan aku nak cipta sejarah." For me, he's too determined bahh. Dia nasihatkan supaya semua orang perlu set impian setinggi mungkin, dan cuba mencapainya dengan cara step by step.

" Dream big, nothing to lose when you try. "

Even Rasulullah pun ambil masa nak cool down bila dia dapat wahyu. Apatah kita yang marhean ni. Bila mana datangnya sesuatu ilham, apatah lagi datangnya ilham yang out of mind, kita perlukan masa untuk fikirkan kesannya, untuk teruskan atau tak. Masa berfikir itu sangat penting. Sangat. 
- Nasihat Badrul.

By the way, Jumaat tu, aku dengan Husna dah melawat PBAKL and jumpa buku Advantura tu, dan atas cadangan Husna, aku pun beli. Tapi lupa nak bawak pergi UPM, so tak dapatlah merasa autograf Badrul. Dan.. Jumaat lepas kan aku pergi PBAKL lagi dengan Paein, and guess what.. He's there. Pehhhhhhhh! Namun begitu, buku Advantura tu aku tak bawak.. Cissss! Memang takde rezeki nak dapat otograf dia. SobSob~

Tapi takpe, dapat ni,


Walaupun kabur. Ni je yang paling okayy. Huuuu.
"Bro, nak ambil gambar boleh?"
"Haaa. Boleh."
"Tapi, buku takdelah. Nak otograf."
"Takpe, ambil gambar, kita pinjam buku ni." *buku display

Dapat lah sembang lama jugak. HUHU. Yeayyy~!

Untunglah Husna, dapat otograf Hilal. Hummm.


Last speaker, as known as UZAR. President Mursyid kott. K-Fiqh. Pehh. Power katekoo~

Belia itu berbeza sekiranya dia masih belajar dan sudah bekerja. Selalunya, masa belajar, kita ada banyak masa untuk join macamacam jenis kelab, pergi manamana program, boleh mengurus program mungkin. Sebab apa sewaktu belajar? Sebab itulah masa untuk kita mengutip pengalaman. 

Kalau sejak belajar lagi kita dah pupuk diri untuk mengurus dan menjadi sibuk, masa bekerja nanti, kita tak akan ada masalah nak bahagikan masa untuk perkaraperkara lain. Itu kelebihan kalau kita rajin bergaul.

Dalam pada kita nak lakukan sesuatu, pastikan kita faham secara holistik yakni, meluas. Bukan sekadar memandang sesuatu dalam suatu skop yang kecil je. Sebab kalau kita nak sesuatu yang lebih, kita mesti jadi lebih dengan cara berusaha ke arah itu. 

" Nak dapat lebih, kena ada mentor, kena ringan mulut bertanya untuk belajar. "

To be continued..

p/s: Ramai junior SMKA aku dapat CFS. Huuuuu. Tak sangka jejunior aku berminat. Takpe, aku pun memang galakkan masuk CFSIIUM. Welcome to the gateway of the garden of knowledge and virtue. Tibatiba dapat WhatsApp ditanyatanya soalan. HUHU. Nak jadi senior weiii. HAHA.

No comments:

Post a Comment