YOUTHACE2015 Part 1.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

25hb April haritu aku mengorak langkah ke UPM, Serdang untuk menghadiri YouthAce2015. Yeayyyyy! TerimaKasih Ummi and Waled Husna sebab izinkan kami menumpang rumah. So, sebelum aku share what I've got from YouthAce, I would like to share several pictures during our penginapan kat rumah Husna.




Pagi Ahad tu before gerak balik Johor, Husna bawak aku dengan Balqis pergi jenjalan kat tasik. Sumpa terlupa nak capture the moment dari bilik Husna. Memang awesome view dia. Cantik je tasik yang terhidang tu. HUHU.

So, after penat jenjalan tu, Ummi Husna suruhlah pergi mandimanda. AdikAdik Husna pun beria sungguh nak mandi kat kolam tu. Aku? Lagilah dengan hati terbuka nak terima pelawaan tu. Lama tak berendam kott. Yaaa. Baru dapat catch up. Mungkin disebabkan berendam itu jua antara penyebab aku burn. Dapat dah jawapan. HewHew~

Maka dengan itu,


Jujur weii. Aku tak reti berenang pun. Puas jugak lah Husna ngajor step. Tetap tokleh. Belajar berenang kat PLKN pakai jaket keselamatan kott. Memanglah terapung. HAHA.


Dok melayan adikadik Husna bagi tekateki. Sumpa kelakar time ni. HAHA.

 *


Dengan Nama ALLAH yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

Keynote YouthAce 2015 -Belia dan Masa Hadapan.
By: Hilal Asyraf.

First thing yang Hilal sentuh ialah belia perlu ada impian dan ada usaha untuk capai impian tersebut. So, dalam pada kita nak berusaha bagi mencapai impian itu, kita perlu kepada ilmu bukan emosi. 
Seterusnya, kita perlu bereaksi terhadap sesuatu perkara dengan reaksi yang betul iaitu berlandaskan ilmu pengetahuan dan tidak membabi buta.
Nak capai sesuatu impian, kita kena serius bukan sekadar cakap kosong sebab ada beza antara serius dan anganangan semata.

Perkara utama yang perlu ada untuk mecapai impian ialah disiplin. Kenapa disiplin? Kalau kita takde disiplin dalam membentuk peribadi serta apa yang ada di sekeliling kita, kita akan jadi lemah. Dan kelemahan itu akan membuatkan musuh kita dapat advantage. 

Kenapa perlunya serius dan disiplin?

" Sekiranya sekarang seseorang itu tak serius, jangan dia berani mengatakan tentang masa hadapan. "

Berbalik kepada rukun Iman yang ke-5, Beriman Kepada Hari Akhirat yang mana maksud tersirat di sebaliknya ialah masa hadapan. Jadi, sebagai manusia khususnya belia, adalah digalakkan untuk mempersiapkan diri hari ini iaitu pada masa sekarang buat bekalan untuk hari mendatang.

Hilal did mentioned that, " Tak cukup keimanan seseorang seandainya dia tidak memikirkan soal ummat yang lain. "

Serius yang dimaksudkan ni, bukannya kena jadi serious without fun in your life. Babe, you have to know when you need to be serious. Maksudnya di sini, in order to achieve your aims, you need to plan the flow seriously. Be determined! That's it.

Sebab apa kena serius? Sebab dikhuatiri kita akan terkebelakang. Tau apa kesan kalau dah terkebelakang? Kau akan rasa takut dan risau dengan agendaagenda selain ajaran Islam yang diperkenalkan. Sebabnya, sebagai seorang yang berani dan terbuka, kau tak akan rasakan agendaagenda tersebut sebagai satu penghalang pada kau.

Last but not least, amalkan pemikiran futuristic sebab salah satu peribadi Rasulullah S.A.W. ialah perfikiran futuristic iaitu berfikir tentang masa hadapan dan kemungkinan yang akan terjadi pada masa panjang. Thus, in order to be a good people we shall stop blaming others because it has become our culture to put a blame in others rather than admit our mistakes. 

We were being asked, " AgakAgak dalam masa 10 tahun lagi, apa yang awak akan jadi? "

Mungkin gaya bahasa dan corak penyampaiannya tidak 100% macam apa yang aku share sebab aku share based on what I've jotted down dan berdasarkan kefahaman aku. Pisyo(Y).

To be continued..

p/s: Husna telah melakukan sesuatu terhadap Insta aku. Nak nangis dan meraung pun hadoo. HUHUHU.

No comments:

Post a Comment