LLB / LLBs

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Heww~ Tinggal 2 hari je lagi nak habis kerja. And then.. Boleh lah berehat enak-enakan di rumah while waiting for 29th or 30th of August. Nak balik Gombak dah lerr,

Aku tak sure lah kan kalau muka aku ni macam terpancar nur ke macam mana sebab setiap kali stranger tanya aku course apa and aku suruh teka, mostly akan cakap, "IRK" (Islamic Revealed Knowledge) and even kalau aku cakap aku Laws mesti akan ada susulan, "Shariah?"

Course-mates aku sendiri kalau jumpa pun mesti, "Shariah kan?" We're in a same class dear. Sampai hati tak nampak I. HAHA. Alhamdulillah. Sana sini orang still soakan and assume aku budak LLBs. Tapi itulah. Aku LLB.

Payah sebenarnya nak jawab bila orang tanya, "Tak ambil Shariah Law ke?" Sebabnya even though kami yang ambil LLB, still belajar apa yang LLBs belajar, cumanya kami in English, mereka in Arabic. Dan ada 1 subjek tambahan. Subjek tambahan tu pun fokus on, ayat al-Quran, Hadith, Fiqh. Tapi secara detail. In Arabic kott. Level LLB ni nak paham gi belek balik buku PSI dengan PQS pun kira okayy la. But then, bezanya kitorang takde certification on Shariah Law. LLBs yes. Cuma there's pros and cons and all that and blablabla.

Memula mak and ayah macam hummm lah kan sebab aku tak further untuk LLBs. Jujur aku cakap, kalau engkorang yang kat CFS ni sesungguh nak sambung LLBs, please make sure yang korang dah Exempted Arab Level 6. Habiskan awalawal kat CFS. BUkan tak boleh nak settle kat Gombak, tapi memang banyak kerja. Bukan babitkan kau je. Banyak pihak terlibat. And jangan last minute nak tukar stream balik. Menyusahkan semua pihak. Seriously.

Aku gigih menapak ke STADD AIKOL jumpa Kak Nisaa' untuk tanya pasal tukar stream. Masa tu aku memang bersungguh sebab aku nak sangat ambil LLBs. Tapi kena hold dulu sebab dah lepas tarikh add/drop. Masa nak add subjek, aku tak boleh add sebab nama aku belum register untuk LLBs stream. Aku ke sana sini dari CELPAD ke AIKOL sebab determined nak tukar stream sampailah bila bothe department mentioned, "Tengok nasib awak lah. Selalunya berebut student nak register. Kalau ada, boleh la. Kalau takde, balik jela." Masa tu memang aku minta petunjuk mana yang sebaiknya. Memang penuh liku betul perjalanan aku nak tukar stream sampai aku dah nak give up. Tapi cuba jugak dan end up, aku rasa berat hati nak tukar, aku rasa terbeban. Aku rasa tak mampu. MulaMula aku nak lawan semua perasaan tu, kononnya macam 'Nak rasa nikmat kenalah lalui ujian.' Maybe it's not at the right time. Aku makin pressure. Even study ILS yang in English je pun aku dah melalak, tak sempat baca, penat, letih. Macam mana Arab wehh? Masa tu memang terngiang apa yang AA kat CFS cakap, "Kalau Level 6 pun awak failed, awak ingat awak boleh bawak ke Shariah?" Semua benda tu buat aku pressure teruk. Sampai aku slow talk dengan mak and cuba convinced mak masa tu sampailah at last mak cakap, "Terpulanglah kakak. Asalkan kakak berjaya dah cukup." And bila dapat restu tu, aku bersyukur sangat. Takdelah berbelah bagi if aku tak ambil LLBs.

Ya. Aku budak LLB. Bukan budak Double Degree.

Saje je nak share secebis pengalaman.

No comments:

Post a Comment