YOUTHACE2015 Part 4.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Gigih gila tadi semata nak download movie. Kononnya nak overnite lah dengan Husna, memandangkan esok Ainur ada exam. Jakgi, entah merepek punya cerita. Kisahnya, tajuk lain, cerita lain. Cisss! Kau mainmain ehh? So, dok bukan jela apa jenis video yang dok ada ni. Sendu sungguh. HAHA.

Mencari Makna Diri Sebagai Belia.
By: Ustaz Hasrizal Abdul Jamil.

Boleh ke laman web ini.

Al-Quran ni, dia macam peta yang mana persoalan dan pencarian kita selalunya ada jawapan dalamnya. Sebab Quran tu kan sifatnya Huda. Petunjuk. So, I'm sharing some of the verses.

By the way, Ustaz Hasrizal ambil iktibar based on cerita Nabi Ibrahim.
Kenapa kaitkan dengan Nabi Ibrahim? Sebab Nabi Ibrahim boleh jadi role model untuk kita para pemuda-pemudi yang mana baginda merupakan anak muda yang mencari makna dalam hidup.


Ayat ni merupakan contoh persoalan.


Dan, ayat ni pulak merupakan kritikan.



*mohon ampun sebab tak sempat crop*


Nak katanya kat sini, kenapa persoalan tu suatu perkara yang penting lebihlebih lagi untuk anak muda? Sebabnya kalau kita tak mencari, tak mempersoalkan, kita ni boleh dikategorikan sebagai seseorang yang tak berfikir. 

Other than that, do you ever questioned or criticized?

Anak muda perlu mengkritik. Wahahahhaha. Tapi janganlah kau over nau nak kritiknya pun. Maksudnya kat sini, kritik tu mestilah ada seninya. Critical Thinking sikit. 

" Instead of thinking of the adolescent brain as a house that is completely built and only needs to have furnishings added, we need to think of the adolescent brain as a house that is only framed and still needs walls, wiring and a roof. "

By the way, Ustaz ada mentioned pasal kahwin muda, he said, "Kahwin muda ni tak bagus kalau menyulitkan kembara. Tak salah nak kahwin, asalkan pasangan kamu tu pun suka mengembara."

Well said, it means that, dalam usia muda nilah kita kena grab all the chances yang datang dan rajinlah meneroka untuk belajar dan mencari makna.

Belia merupakan golongan yang unpredictable. Sebab apa? Sebab otak para belia atau anak muda ni sebenarnya dalam kategori, 'belum siap' which means, masih punya ruang untuk mencari makna dan mengembara. Sebab tu istilah belum siap, sebab still boleh meneroka.. Dan salah satu sebabnya ialah, selepas umur 25 tahun, wisdom seseorang manusia itu akan level off. Bermakna, sesudah 25 tahun, kita ialah diri kita yang telah ditentukan semasa kita berusia 15-25 tahun. So, take a look at your performance during that period. 

First of all, mulakan hidup dengan bermain. Indeed. Sebab kemungkinan untuk depressed itu adalah sangat tinggi kalau seseorang itu tak cukup bermain. Because we need to have experience.

" This age, from the cradle to 9, is a period of innocent and harmlessness, and they are as carefree and without grief as they are guiltless. The thoughts and understandings of this age cannot go beyond those of play. However much they may tire and face difficulty, that is even a smile and a game.. They can be consoled immediately with a small gift. "

Belia perlu mencabar diri menjadi adventurous. Tapi, mesti utamakan kebijaksaan baru kepahlawanan iaitu kekuatan. 

Homework. Cari 18:28. *kenyitmata*

Belia dan Peranan Terhadap Negara.
Moderator: Jufitri Joha.
Panel: Wan Ahmad Faysal Kamal, Muhammad bin Ahmad Zahid, Amnani Abdullah, Wan Wardhatul Amani.

Bro Faysal is too, too, too strict and serious, I told you. 

- Youth, nowadays, are claiming their right in society, and if no one bothers it, they're risking the nation. 
- Negara Kemboja merupakan negara yang paling tinggi tahap awareness dalam kalangan belia di Asia.
- Belia need to mingle. Go out from comfort zone. 
- At least, do transformation, even only one.
- Belia perlu ada identiti tersendiri dan cuba untuk create awareness. 

Siapa ingat bro chubbychubby yang azan kat TV9 dulu tu? Ya. He's now further his study at Turkey. Fateh University. Dah tak chubby cemtu lagi dah. HAHA.

- Belia perlu menjadi ahli dalam sesebuah masyarakat.
- Pendidikan itu akan menatijahkan sosial. 
- Ada 3 jenis pelajar lebihlebih lagi yang belajar kat luar negara iaitu, belajar sahaja, suka berjalan, melibatkan diri dengan aktiviti.

And, proudly, he's in those three.

Kenapa dia kata dia tergolong dalam ketigatiga kategori tu? Sebab pada dia, bergaul itu sangat penting. Dan, fakta. Dia kenal dengan pemimpinpemimpin kat Turki sana. *tepuktangan*

Sis Amnani sekarang tengah buat Master in Law kat UIA.Wuuuuu~ 

Belia mesti menjadi seseorang yang beyond classroom dan belia juga golongan yang sebenarnya sedang mula menerima tanggungjawab.

Islam perlu 'reborn' dan 'rebirth'. 

Bersatu antara kita itu perkara yang paling penting. Sebab tu bersatu teguh bercerai roboh. Senyumm. So, berjemaah lah selalu. Sebab lainnya, sekiranya kita nak melawan sesuatu sistem yang ada, kita pun mestilah bersistem. Jadi, kita ajaklah ramai orang untuk mengenali Islam dan tarbiah kerana sesungguhnya diversity itu menguatkan kita. 

Last but not least, Lecturer UIA yang disegani. Wan Wardhtul Amani.

Rebel means when you see things differently.
Hikmah is certain ways to do certain things. 
We must learn something from youth and old too, not one way learning.

Oh ya. She's from NASA actually. Tapi, dah retired. 

NASA tu under military sebenarnya.

Then, we need to become a persistent person.

Why Muslim do not venture? Because they're not brave at all. 
Actually, without we realized, we can do something if we follow this equation,
" Creativity + Work with group "

Other than that, we need to build up the culture of  iqra'. 

Lastly, to do or achieve something big, you have to work over it.

Majlis penutup tu ada persembahan daripada Mirwana sebab Abang dengan Kakak Husna dah sampai dah nak fetch kitorang. So, terpaksa terus balik without waiting the end of the day. But then, on the way nak keluar dewan tu, tetiba ternampak Panel Amani. Homaii~ Jangan lepaskan dia. Jangannnn. And, yeayyy~ Dapat gak bergambar.


Inspiring. Lot.

Ya. Ini merupakan merekamereka yang didaftarkan di bawah nama aku. Wahhh~ Gua ada kad diskaun kott. Sebab tu lah.


Yang tengah tu actually terkeluar sikit. 
Sepatutnya Ju. Tapi, Ju jadi committee untuk Aigen. So, last minute kena cari pengganti. 
Nasib baik kakak Sobri sudi. HAHA.
TerimaKasih Sobri sebab pujukkan akak kau.
Sebab dah alangalang student UPM. Mudoh jeler..


The End..

No comments:

Post a Comment