Selimut Putih.

Assalamualakum..


Call ayah, number busy. Call mak.
Macam dapat kejutan elektrik masa dapat tau siapa ayng meninggal tuh.
Dah la tengah tension buat Matematik masa tuh.
Sumpa sentap bila mak cakap nama tuh. Sungguh sentap!

Sebulan lebih telinga aku asyik berdesing je. Pagi, petang, siang, malam.
Dalam sehari, mesti berdesing..
But, after dapat berita petang Selasa tuh, sampai harini, there's no more desingan. Yes.

Alhamdulillah. 
Segala urusan pengebumian perjalan lancar.
Thanks kepada semua yang hadir.
*meskipun diri ini tidak dapat pulang ke kampung

By the time ayah nak kemas bilik arwah, ayah jumpa these books atas katil.
Cantik terletak atas katil tuh..

Abaikan Kaki itu.

Korang.. Mana aku tak meleleh. Macam mana aku tak meleleh?
Ikut perancangan Raya tahun ni, PakSu nak nikah.
And cuti bulan Mac seminggu nih, MakSu-to-be pergi Kedah for visiting Atok.
Almaklumlah cikgu. Kena cari musim cuti. 

The most sentap thing is, ayah bawa balik Diary arwah.
And, here's the note..

Relakan kepergian yang terpecaya untuk tidak kembali lagi.
Tagislah dirimu sendiri untuk menghadapi kematian pada setiap kelompok di suatu hari annti.
Namun berpisah pasti di antara kita kerana mati..

Andai aku yang pergi dulu, maka teruskanlah sahabat apa yang telah dirancangkan.
Mungkin ia dapat menenangkan aku ketika di sana.

There's a lot pasal kematian, tapi aku tak dapat memahaminya.

Betul cakap Hanie,
orang-orang yang beriman, insya-ALLAH akan merasai tanda-tanda untuk mengadap Illahi.
Alhamdulillah.

Al-Fatihah.


Halib bin Sulaiman.

No comments: