Ubah Dengan Hati.

عن أبي سعيد الخدري رضى الله عنه قا ل : سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول :  من رأى منكم منكرا فليغيره بيده فاءن لم يستطع فبلسانه فاءن لم بقلبه وذلك اضعف الايمان  

" Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya, jika tidak mampu, maka dengan lisannya, jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman. "
(Hadir Riwayat Muslim)

Di sini aku nak kongsi ilmu yang harap-harap dapat menambah pengatahuan kita. Insya-ALLAH.

Bagi sesiapa yang dah melepasi tingkatan 2 nih, mungkin korang still ingat hadis nih. 
For the form 4 student yang ambil Syariah Islamiah, this is our revision for our syllabus. 
(persediaan tingkatan lima)

Ubah dengan tangan.
Aku yakin ramai faham kan? Katakanlah kita merupakan seorang pengawas di sebuah sekolah, kita boleh ambil nama pelaku dan serahkan kepada guru disiplin. (Description skema kan?)
Same goes if kita seorang ketua kampung and dalam kampung kita ada beberapa orang di kampung tu melakukan kemungkaran, so, sebagai head of the village tuh, dia boleh ambil tindakan. Get it?

Ubah dengan lisan.
Lisan. Lidah. Lidah tuh located dalam mulut. Mulut tuh mengeluarkan kata-kata. Shoot! Kata-kata yang dikeluarkan bagi mencegah kemungkaran ialah nasihat. For example, ceramah, kaunseling, and kita sebagai rakan yang prihatin, bagi nasihat kepada member yang melakukan kekhilafan. Kita pun boleh dinasihati jugak. Why not right?

Ubah dngan hati.
Haa. This is what I want to share. I've learnt about this masa KemMuslimSuper dekat sekolah during puasa. Ex-student SMKAJB which is Presiden Aspuri. (If I'm not mistaken) Apa yang aku pernah belajar ialah, ubah dengan hati, bilaman kita melihat sesuatu kemungkaran, dalam hati, kita just cakap, "Aku taknak buat apa yang orang tu buat". But, apa yang aku belajar dari akak tuh, ubah dengan hati ialah, for example, kita ternampak orang dating, (ceh, takde contoh lain) cara terbaik untuk ubah dengan hati, if dekat situ ada batu, campak lah batu tu, sepak ke, kalau ada pagar, sepak ke pagar tu, korang menjerit ke. Kenapa? Lebih kurang macam korang protes la dengan apa yang korag nampak. That's why la ianya selemah-lemah iman. Sebab kita tak gunakan lisan kita. Wallahuallam.~

Pinjam dari Google. *pinjampunboleh?*

No comments:

Post a Comment