Tips Kurus.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian..

Oh wait. Ni tips kurus gaya FiezaSudin. Meaning that I'm sharing my style, my tips.
Jadi tak semestinya berkesan ke atas orang lain.

Kebanyakan orang yang aku jumpa after my first semester kat Gombak ni reaction dorang mesti like, "Weiii.. Kurusnya kau Fieza. Aku je makin gemuk. Malu ahh." "Ehh. Kurusnya awak. Dulu tengok berisi." "Asal kurus no Fieza? Tak makan ke?" Dan lainlain yang seumpamanya.

Tapi kalau ikutkan memang aku agak susut sebenarnya.. I can feel it. Yela. Nak ke Cafe pun berapa anak tangga nak kena naik turun. Memang burn calories dah. Tu belum nak pergi Kuliyyah yang memang beranak tangga. Lift yang basically bukan untuk kegunaan students tu kengkadang rosak lah, orang penuh lah. So, naik tingkat 4 guna tangga jela. Tu belum kalau hari Khamis. Pepagi dah turun tangga Batu Caves, lepas tu gi balik AIKOL, next kelas naik tingkat 4 and turun balik pergi CELPAD. Kalau kau budak UIA kau tau lah jarak dia macam mana. Melalui tangga or bukit kat depan library tu. (Eceh~ Macam terseksa sangat tu.. HAHA.) Kalau nak gi kelas UNGS pepetang pukul 5 tu naik turun tangga Batu Caves tu. Sebab dekat and aku memang prefer naik tangga tu even though it's so Batu Caves sebab bila sampai atas je, terus sekali penat and sampai bilik rather than naik through AIKOL yang lalu terowong, tangga yang sekeratsekerat tapi sampai ke bilik ada tangga nya. UIA walking campus kan~

Imagine lah harihari nak kena lalui semua tu. Tak ke makin susut aku? Memang tak payah nak bersenam bagai dah. Nak rush sana sini sebab nak settle itu ini. Everything are at the centre while our Kuliyyah is at the hujung ceruk like at the pintu gate belakang. Apatah lagi mahallah kami kat atas bukit. Kemain nampak dari jauh teratas di puncak bukit itu. LOL.

But then it doesn't about physical movement in order to kurus. Tapi, pemakanan is one of the important things. Bukanlah nak cakap aku ni jaga pemakanan, diet dan sebagainya. Sebab aku teringat sedara aku ni gigih taknak makan nasi bebanyak sebab diet. "Nak jaga badan." Parokk gak gini. Sebab kau dah sekat selera kau sedangkan perut kau dah meminta-minta nak makan. Janganlah begitu. Jangan bersifat kejam terhadap perut. HAHA. Sebab aku amalkan konsep, makan je semua benda selagi boleh makan. Jangan pernah tolak makan itu dan ini. Cuma..

Macam aku, selalu minum air masak or air mineral ke air putih yang boleh tolong neutralise balik apa yang kita makan. (Wehhh. Ni takde bukti saintifik aku boleh bagi. Tapi ni apa yang aku rasa la.) Then, kurangkan minuman ber-ais. Kalau aku minum pun aku akan cari air masak untuk lawan balik ais tu. Tapi kalau chill takpe. Dan.. Memang aku makan semua benda bak kata orang tolak batu dengan kayu je, tapi aku tak prefer something yang masin and manis yang over. Means kalau tetiba dapat makanan yang terlebih manis and masin, aku akan cuba untuk tambah air ke apa ke untuk make sure rasa dia centre. Centre kau.. HAHAHA. Tapi kalau masin tu payah lah. So aku bidas balik dengan air putih je. Memang aku makan semua benda tapi junk foods and snacks aku tak makan kerap including Maggi. Kiranya aku makan tapi bukan jenis jadikan that stuffs as stock makanan kecuali coklat. Next, pisang. HAHAHA. Pisang ni melawaskan. LOL. Actually, buah. Buah ni memang jenis melawaskan. So, kalau makan buah ni boleh membantu sistem pencernaan. Gituuu~

Then, aktiviti fizikal ni penting gak. Sebab aktiviti fizikal boleh tolong sistem pencernaan gak. Sebab aku zamanzaman atlet dulu memang makan je terus cari toilet. Zaman atlet katekoo~ Sebab aktif kan.. Badan pun segar je.

Lepas tu tidur kena cukup. Haaa~ Nampak macam aku ni late night person kan? 3-4 pagi tak tidur lagi dok online lah fb, twitter bagai.. Pastu kelas pukul 8. Ada yang sampai 6.30 petang. Cane tu? HAHAHA. Aku akan topap tidur aku whether masa weekends atau siangnya. Time rehat tu aku kengkadang gigih tidur daripada makan. Begitulah..

Dan. Rajin-rajinkanlah puasa sunat Isnin Khamis. Boleh bagi ketahanan fizikal dan mental serta spiritual. Selamat meraikan 10 Ramadan terakhir. Hargainya sebelum Ramadan pergi meninggalkan kita. *kenyitmata* Instead of dapat ringan-ringankan badan, kesihatan pun thumbs up jugak.

By the way, aku dah dimasukkan dalam group SUKSIS. Wuisyh sampai lupa dah aku.

Dan... Tolong lah adikadik sekaliangg. Toksoh ler dok maing mercung. Punoh habih maso depangg tu.

Eheh. The tips are FiezaSudin's way okayy. Don't rely too much. Maybe tak sama ann dengan orang lain penerimaannya.


Kiki (Nama sebenar Fikri) kekejungan. HAHA. Kacau aku lagi.

No comments: