An Opinion of Many Opinions.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

*bayangkan ada emoji taff kat sini*

Wahhhh! Malam ni enjoyable habis aku.

Cehh~ Baru test. Bajet Merdeka sangat lah. Public Speaking pun belum. Apatah lagi Assignment pun belum settle. Alangkah Final pun belum dilalui. Fuhhhh~ Poyolah dah boleh nak berjimba sakan.

HAHA. Gila kauuu. Punyalah gigih baca untuk Test yang hanya ada 4 soalan je. Je. Je. JE. JE... Kau bayangkanlah 1 soalan membawa 5 markah. Arghhhhhhhh! Oh. Soalan dia senang. Memang soalan yang aku dah revise malam semalam. Dah buat. Bengkak lah jari menulis menyalin. Konon buat latihan. Sekali, haaa. Tak cukup masa makan dia. HAHA. Sejam tak cukup rasanya untuk meng-elaborate dan meng-explain soalansoalan tu. Daaaaaa. *tangandidadamatakeatas*

Well said. Saja nak menaip, sebab rasa macam dah lama tak menaip. Rasanyalah..

Aku teringat persoalan sepupu aku haritu.

" Kenapa nak cakap kita tak bersedia menerima Hudud kalau kita tak cuba nak laksanakan? Cuba dulu, selagi tak cuba, selagi tu tak tau mana tahap persediaan kita. Kata negara Islam. "

Haaa. Sini bakal Ustazah bagi penerangan alala Islamik sikit.

Firstly. Sebagai seorang Islam, anda pasti lebih arif cabangcabang Islam bukan? Hummm. Aqidah, Fiqh, Akhlak. Haaaaa. Kan? Kan?

Cuba buat kajian secara mendalam terlebih dahulu Hudud itu daripada asas yang mana? *angkatkening*

Disebabkan aku bakal Ustazah, dan bukan seorang Ustazah, maka aku hanya mampu terangkan secara 'briefly' sahaja. Takut tersalah. Aku yang berdosa kang. Jadi, boleh dapatkan penjelasan yang lebih sahih daripada mereka yang lebih mengetahui dan bagitau aku kalau aku salah. (Y)

Hudud itu merupakan sejenis hukuman. Hukuman. HUKUMAN! Dia berdiri sama tinggi bersama-sama Qisas, Diyat, Ta'zir. Hukuman ni dia under Fiqh.

Persoalan di sini.

Kenapa ambil cabang yang menjurus ke arah menghukum? Islam tu menghukum je ke? Err.

Kenapa aku cakap tak bersedia?

Aqidah and Akhlak.. Itu jawapan dia.

Kau rasa iman tu bersedia ke kalau aqidah tak istiqaah? Kau rasa jiwa tu dah bersedia ke kalau akhlak tak semegah?

Andai aku seekor Swan yang cantik @ The Mines

No comments: