Tangan Menghulur.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Sabtu lepas teman kawan pergi Masjid Jamek. Sampai longgar lutut, melecet kaki. Faham-fahamlah ya.. Main point nak pergi Kedai Buku Pustaka Mukmin je sebenarnya. Rasa heaven sangat bila timing kitorang pergi tu, tersangat amatlah lenggang. Seronok je belek semua buku.


Kalau aku anak Tan Sri ke PM ke Dato' mana-mana ke, confirm aku borong semua. Confirm.

Angan-angan.
LALALALA..

So, perkara pokok yang aku nak share ialah...

Memberi.
Atau lebih manis dipanggil Sedekah.

*sigh*

Terfikir..
Andai suatu masa, aku tiba-tiba jadi seorang manusia yang tidak memandang sedekah sebagai satu perkara yang baik.
Andainya..

Nauzubillah.

Tapi, bila fikir balik, kadang-kadang ada sebab kenapa seseorang itu mula serik nak buat kebaikan. Ditipu mungkin.
Mungkin..

Sabtu lepas je, lari dah budget aku.
Bukan nak mengeluh sebab memberi. Bukan. Cuma, aku tak suka cari permintaan itu dilaksanakan.
Yela.
Kalau betul nak minta bantuan atau sedekah, you must accept any amounts that a person gave to you. MUST! Dan kenapa perlu mensyaratkan nilai sedekah tersebut? Kenapa? Why? Mengapakah? Sebab apa?
Okayy. Emosi terlampau.

PrayForMH17

Dahla aku ni jenis..
Okayy. Nah sedekah.

Macam lurus la gamaknya.

Bukan nak cakap penyesalan timbul ke apa. Cuma, yes. Aku persoalkan je. Kenapa mesti nak spesifikkan amaun yang perlu diberi? Bayangkan sebuah buku dijual lebih daripada 2 kali ganda harga asal, dengan tujuan menderma dan menggunakan nama pusat-pusat pengajian. I just.. Why must this happen?

Bukan nak mempertikaikan ke mana hasil kutipan tersebut disalurkan sebab niat kita memberi tu atas sebab hendak membantu, tapi bila terasa macam tak masuk akal, timbul jugak perasaan tertanya-tanya tu.
Manusia. Biasalah. Kan ALLAH dah kurniakan sense tu.
Tapi, entahlah.
Biarlah takdir yang menentukan.

Begitulah hendaknya..

Tahniah al-Qassam.

Tapi, jangan kita percaya sangat dengan Zionis tuh. Jangan.

No comments: