Siam.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Tajuk tuh bukan disebut sebagai Siam.
It's actually tebal kat S tuh. Huruf Sod (ص)
صيام

Puasa.

Persoalan.
Kenapa perlu berpuasa?

Fehh~
Selak balik buku Pendidikan Islam Tingkatan 2.

Sambil mengunyah ikan bilis dan kacang, sambil mendengar lagu ' ALLAH Hi ALLAH Kiya Karo ' mari kita refresh balik tujuan utama kita puasa.
Ehh?

Aku tidak menciptakan Jin dan Manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku. (51:56)

Paling utama.
Untuk beribadat kepada ALLAH.

Wahai orang yang beriman! Diwajibkan ke atas kamu berpuasa sepertimana diwajibkan atas orang sebelum kamu, agar kamu bertaqwa. (2:183)

Noted.
Supaya kita bertaqwa.

Throwback.
Iftar Jama'ie with 5 Akawas.
Lot of foods.

Foods.

Itu yang aku nak sentuh sebenarnya.

Madam Farahizah said, " Treat your stomach to eat less than usual. "

Tak elok sebenarnya banyak makan ni.
Tak baik untuk kesihatan badan, kesihatan otak dan sebagainya.

Bulan puasa ni merupakan masa terbaik untuk melatih perut ni kurangkan makan.
Ingat sikit saudara Islam kita yang tak cukup makan. 
Ingat sikit warga yang kurang kemampuan nak beli makanan, yang hanya makan sisa.
Allahu..

" Ana Soim. Ana Soim. "

Bila berbuka tu, memadai sekadar alas perut.
Rasai kesusahan mereka.
Rasakan.

Bila puasa bukan tiket untuk bermalasan.
Bukan tiket untuk elak daripada buat segala aktiviti harian.
Tiada alasan untuk berehat.

Selak balik Sirah Anbia'.
Apa rahsia kejayaan mereka semasa berperang?

Tawakal.
Yakin.
Qiam.
Puasa.

Kita?
Belum tentu cukup Qawwi untuk hadapi. *Ehh. Qawwi.

So, Thumbs Up untuk Abam Askar yang mampu mengangkat senjata meskipun berpuasa. Wahh~
Especially untuk Prebet ...... daripada 21 RAMD. Pisyo(Y)

Maknanya di sini, aku just nak menyeru untuk kita kurangkan makan je senanya.
Well~ Makan is penting. Tapi, makan sekadar yang perlu.
Sekadarnya.
Penyakit biasanya berpunca daripada perut.
Bulan puasa ni bolehlah grab peluang untuk kurangkan makan.
But then, time raya jangan lah melantak sehabisnya.
Don't.

Ingatan untuk diri ini juga. (^0,^)

No comments: