Anak Soleh, Solehah.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Beberapa minggu lalu aku ditanya dengan soalan ini.


Rasa macam tersentap disentap lagi menyentapkan.

Kenapa?
Persoalan itu macam. Macam jauh. Bahkan sangat jauh. Sangat jauh daripada aku.

Bukan jauh yang macam mana.
Tapi, macam.. Aku ni cukup Solehah ke?

Deep.

Kau tanya je sape-sape, adakah seseorang itu dengan bangganya akan mengakui yang dia merupakan seorang anak yang Soleh/Solehah? Ada? 

Setakat ayat sarkastik dan mem'poyo' tuh selalu dah cakap.

" Kata anak Soleh. " -___-

Tapi, rasa-rasa?
Kau betul-betul Soleh/Solehah ke?

Sebab aku.
Aku belum rasa yang aku cukup Solehah.
Belum.

Sigh.

Allahu. 
Kau ampunilah dosa Ibu-ibu dan Bapa-bapa di dunia ini.
Bantulah Kami menjadi Soleh wa Solehah.
Ameen.

No comments: