Illegal.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

So, nowadays people keep talking about Cadbury.
Sigh.
My favorite chocolate ever.
Black forest.
Fine.

Benda yang tak halal selalunya sedap.

Well~ Macam makan nasi hak orang. Atau mengambil buah di kebun orang tanpa minta izin. Atau mungkin mengambil secebis kek milik orang lain.

Ohh, ya. Memang makanan tersebut tidak mengandungi sebarang DNA Babi, mahupun kandungan alkohol yang amat tinggi.

Tetapi, mengambil kepunyaan orang. Humm. Let me guess. Dia macam sama dengan curi kott. Kott lah.

Maksud aku kat sini, kita beriya boikot barang yang dikategorikan sebagai 'Tidak Halal' kononnya. Tetapi, beriya juga makan hak orang lain. Not only eating your friend's food without him/her permissions. But then. Kau faham tak hak orang lain? Tak kisahlah siapa pun kau. Apa pun yang kau 'makan'. Atau apa sahaja. Harap faham. Maleh nak naip pepanjang.

Heh~ Bernada sinis sungguh ayat aku.

But seriously.
Benda tak halal itulah selalunya yang sangat-amat sedap sekali. Tak percaya? Cuba tengok mana-mana laman web yang menyatakan beberapa jenis makanan yang mengandungi DNA Babi tu. Ce cari. Ce tengok. Ce baca. Dan, tipulah kalau tak pernah terbaca atau terdengar pun sebelum ni kan?
Most of the foods that we always eat.
Sedap kan? Kan? Sedap? Kan?

Bila baca semua senarai tu rasanya macam, "Apa je boleh makan cemni?"
Adik-adik semua, kita puasa jela.

Janganlah gabra tahap maksima sangat.
Cegah diri buat perkara yang Haram dulu.
Sebab akan jadi amalan.
Pastu berhati-hati dalam memilih makanan. Make your best choice. Mari pakat-pakat teliti.
Sebab makanan akan jadi darah daging.


Baru nak share dengan seseorang.

Pisyo(Y)

No comments:

Post a Comment