Manisnya.

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.
Epal dan Pisang sekalian.

Barisan ex-SMKAJB @ Kem PutPut, Alor Gajah, Melaka.


Jujur aku cakap, 
Alangkah ruginya. Alangkah ruginya aku ya ALLAH sekiranya Engkau tidak meletakkan aku di sini.
Alangkah ruginya seandainya Engkau tidak memberi aku peluang untuk menikmati kemanisan ber-PLKN.
Alhamdulillah.
Bersyukur sangat sebab dapat PLKN. 

Kenapa?

Sebab aku dapat rasa Manisnya Ukhwah.

Apasal? Dekat sekolah dulu kau tak rasa ke semua tu?

Ya. Aku rasa. Tapi, tak seindah di bumi PLKN.

Maksud?

Sekolah. Kita sama. Sama dari segi agama. Faham?

Ohh..

*
*
*
Subhanallah.
Sungguh. Usrah terakhir Ahad tu, buat hati aku betul-betul tersentak.
Tercuit. Tersentap.
Dan buat aku berfikir.

Terima Kasih ALLAH.
Kau yang memegang hati ini.
Dan telah mengerakkan hati ini untuk mengikuti Usrah itu.

ALLAH tegur hati ini melalui syarah dia,
" Saya Naqib, bukan Murabbi ", kata Zulhusnie.

Di sebalik rak, aku cuba hayati setiap soalan yang diutaranya.

" Siapa sedih bila dia nak berpisah dengan sahabat-sahabat dia? "

Soalan itu dijawab oleh semua yang ada dengan mengangkat tangan.

" Siapa yang ada kawan rapat, tapi bukan beragama Islam? "

Soalan itu dijawab sebahagian daripada yang ada dengan mengangkat tangan.

" Siapa yang setiap kali lepas solat, dia berdoa kepada ALLAH supaya dibuka hati kawannya yang bukan beragama Islam itu untuk menerima Islam? "

Soalan itu dijawab hanya segelintir sambil mengangkat tangan. Yang lain, tertunduk.

" Siapa yang setiap kali berdoa, dia sebut sekali nama kawan dia itu? "

Zulhusnie terangguk-angguk, sambil berkata, "2 orang.."

" Siapa yang berdoa untuk lebih daripada 5 orang? "

*krikrik

Soal Zul,
"Nampak tak skop dia semakin mengecil?"

Di sebalik rak itu juga, aku mengitai reaksi semua orang.
Ya, semacam aku. Tertunduk.  Sambil berfikir barangkali.

Allahu.

" Sanggupkah kalian semua lihat rakan-rakan kalian itu terus begitu? Sanggupkah kalian melihat rakan-rakan kalian itu tidak bersama kalian menuju ke Jannah suatu hari nanti? Tidakkah kalian semua inginkan mereka turut bersama kalian? Sanggup ke kalian biarkan mereka tersasar? Sedangkan kalian katakan yang kalian sayangkan mereka? Apa buktinya? Sayangkah kalian pada mereka sekiranya kalian membiarkan sahaja mereka begitu? Kesimpulannya, doalah sahabat, doakan mereka. "

*Ayat dia lebih kurang macam ni la.

Sumpa. Waktu itu terlayar setiap wajah mereka.

Ini Wirawati Bravo..



So, that was my PLKN.

*
*
*
Okay now.
Alam Universiti, Kolej, Matrik dan sebagainya..
Belum kutempuh.
Lagi besar cabaran itu.
Berharap yang terbaik. 
In Sha ALLAH.

To 529 Ikhwanul Muslimin, kalian pejuang agama.
Rahmatilah mereka Ya ALLAH.
AL-FATIHAH.

No comments: