Disebalik Ujian-Mu

Assalamualaikum.

Entry ditengah malam. JengJengJeng..

Firstly, aku ni jenis yang sukakan benda mistik, something like benda-benda yang karut wa marut nih. Sebab aku suka discover something like that. Semua ni pengaruh Fedy Kurniawan lah ni. Tapi, masuk bab santau orang, guna-guna, and bla, bla, so whatever tu, aku kengkadang amek port jugak. Nak tau asbab dia. Last time aku interfere dalam bab menghantar "sesuatu" kepada orang ni, masa aku Form 2, di mana benda tu berlaku kat arwah MakLong aku. 

For sure aku anggap as "Let bygones be bygones" right? Tapi, beberapa bulan sebelum ni, mak asyik mengadu, susah tidur, malas nak jahit tempahan orang, even nak solat pun, malas yang teramat sangat. It's berlarutan sampai satu ketika, ayah perasan, rumah kiteorang takde orang bertandang. Yeah, rumah kami selalunya, akan ada orang datang, paling kerap, PakNjang and MakNjang ah, yela, duduk berdua je, sunyi gamaknya, datang rumah berbual bagai. Tapi, there's moment, takde siapa datang, even ada orang passed by depan rumah, nampak we all gathering kat luar rumah, ignore je padahal kebiasaanya, mesti tegur. Sampai tahap, there's no longer contract at his work place. Padahal pertengahan tahun lepas baru start job. And the boss just don't know why. Pelik kott.

Our neighbour yang prihatin try to suggest untuk berubat dengan seorang ustaz ni. Ayah dengan mak sangkait was a Saka, yeah, orang zaman dulu menggunakan khidmat saka apatah lagi orang yang berpengaruh. But, when the ustaz merawat, he said, there's no Saka at all. Tadaa. Guess what?

The ustaz said, ada orang hantar "benda" untuk tutup pintu rezeki kami sekeluarga melalui angin. Dahsyat gila sekarang. Angin lah itu lah ini lah. NauzubillahMinZalik. Sungguh kami tidak mahu mengetahui siapakah gerangan orang yang menghantar. Kami mungkin nampak senang sebab kami sekeluarga pentingkan kasihsayang dan keharmonian. Harta kami cuma persaan Cinta kami. Kami tak kaya dengan harta dunia, kami ingin mengejar harta buat bekalan akhirat. Hentikan semua tu. Cukuplah. Aku doakan yang terbaik buat kau sekeluarga. Aku mohon agar dosa kau diampunkan. Insya-ALLAH. Kami tak simpan walau sekelumit dendam. Walau sebesar zarah. Kerana tanpa ujian itu, tidak kami temui Nur Illahi. Syukran Jazakallah.

IhsanPakCikGoogle

No comments:

Post a Comment