Puasa tak ?

Semalam merupakan hari terakhir sesi persekolahan. Oh ya. Cuti seminggu je, 5hb dah naik sekolah balik. Then, bermulalah persiapanpersiapan untuk menghadapai peperangan.

Yeah, first time in my life, naik van yang ayah aku drive. whoaaa. Van BOSS ayah aku. Ohhh. Naik van.. Hantar TV nak repair kat Johor Jaya. Lepas tu nak singgah bazaar la. fuh~fuh! JAMMED! Pusing jalan sini, sama je, pusing sana, jammed jugak, nak lalu highway, ayah aku cakap, gerenti jammed teruk. huh~! So, dalam melayan jammed tu, aku melayan la radio yang terpasang kat van tu. RiaFM . Topik yang DJ tuh perkatakan ialah,

"Kenangan Berpuasa semasa Kecil Dahulu"

adalah lebih kurang macam tu tajuk dia.

"Dulu takut kena tangkap dengan mak sebab tak puasa, saya makan bawah katil. Tapi, mak dapat tangkap sebab masa mak sedang menyapu, mak terdengar saya sedang bersendawa."

"Masa sekolah dulu, saya asyik ponteng saja. Tapi satu hari tu, kena tangkap dengan abang, sebab ada cili dekat gigi Saya janji tak buat lagi. Jadi, makan dekat sekolah kenyangkenyang, balik rumah gosok gigi dulu. Abang tanya, 'Puasa?' 'PUASA...' hehe"


Ada macamacam lagi mesej yang DJ tuh baca. Siyes geli hati. haha. Aku? Masa 5 tahun, full. Siap terawih lagikk. 6 tahun, terslip, makan kek lapis. haha. Sape suruh letak atas meja tuh. ngee. 7,8,9,10. finefine je. just masa umur 9 tahun tu ada buat "Cara-cara Berwudhu' versi SLOW MOTION" agagaga. Umur 11 tahun paling JAHIL la. Yela, mana boleh tahan tengok classmate aku makan ice cream POP dengan muka selamber masa tunggu bas nak pergi sekolah agama.. Sampai sekolah agama, aku terus buka puasa belakang surau. isyhisyh! Paling tak boleh blah, boleh makan lolipop dalam kelas lagi. Macam mana tah boleh escape. haha. Tu masa zaman ke'JAHIL'an. Selepas itu, dah taubat dah. tak buat lagi, kalau taknak puasa, dari rumah terus.. No sembunyisembunyi ni. hee. ~___~

This year hajat aku nak khatam al-Quran tak kesampaian. Aduhai pun. Takpela..

p/s: Mengemas rak tadi. Fuh! banyak bonar harta. haha. Dah la tak sahur tadi. =,=

No comments:

Post a Comment